Efter att andra användare har utgett sig för att vara Nina och Isa har tjejerna fått en krona på musical.ly som bevis på att de är originalet, något som gett dem ännu fler följare, de flesta från Sverige, Tyskland och USA. Foto: ÅSA BORGLIN
Efter att andra användare har utgett sig för att vara Nina och Isa har tjejerna fått en krona på musical.ly som bevis på att de är originalet, något som gett dem ännu fler följare, de flesta från Sverige, Tyskland och USA. Foto: ÅSA BORGLIN
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

14-åringarna poppis bland unga amerikaner




ÄLMHULT. 14-åriga Nina Lundberg och Isabella Henriksson finns numera i databasen för amerikanska ”Famous birthdays” hemsida och app med 12 miljoner besökare. Där beskrivs de med titeln ”musical.ly star”. För tillfället har de över 150 000 följare.

Musical.ly är ett socialt media som finns som app till smarta mobiltelefoner.

Där kan man skapa 15 sekunders videos med musik till och dela med andra användare.

Många mimar till kända sånger och gör samtidigt rörelser som illustrerar ord i sången.

Med hjälp av olika funktioner som inspelning till släpigt tempo som speedas upp vid uppspel kan man hinna växla mellan flera komplicerade rörelser i högt tempo som imponerar i sin tajming. Speciellt om man som i Nina och Isas fall, är två som gör exakt samma ”moves”.

– När vi började med musical.ly, dagen innan skolavslutningen i somras, gjorde vi bara små rörelser men nu har det blivit mer dans, säger Isabella ”Isa” Henriksson.

Hon och Nina Lundberg har känt varandra sedan dagis och gick på dans ihop under flera år tills deras nya intresse tog överhanden.

– Vi gör det här för att vi tycker det är roligt och inte för att bli kända, sedan att många tittar på våra musical.lys gör det förstås ännu roligare, säger Nina.

På grund av deras strävan att utvecklas för sin egen skull men också för de många följarnas skull, vill tjejerna hela tiden bli bättre.

Bland annat har de börjat med att lägga mer tid på att välja kläder så att de både matchar varandra bättre, och de olika musikgenrerna.

– Gör vi något till en hiphop-låt kan det till exempel passa att ha hoodies, säger Nina.

För det mesta hittar de plagg bland det som redan finns i garderoben, men de har även i höst blivit sponsrade av ett klädföretag som gav dem tre plagg vardera att sedan visa upp i en av sina videos.

Deras populäritet gav dem även ett reklamuppdrag inför premiären av filmen Trolls. De ombads att göra en musical.ly till en låt ur filmen och sedan lottades det ut fem biobiljetter bland dem av deras följare som också gjorde en version.

De spelar in hemma hos Nina som numera har två studiolampor i sitt tonårsrum som ger proffsigt ljus vid inspelning och gör att de kan filma även efter att det blivit mörkt ute.

Nina fyller 14 år på nyårsafton och både hon och Isa hittas som sagt på sajten famous birthdays om man söker på deras förnamn plus ”Isanina”.


Nina och Isa ligger tvåa i Sverige under hashtag Sweden där en av deras videos har flest likes.
Nina och Isa ligger tvåa i Sverige under hashtag Sweden där en av deras videos har flest likes.

En av deras videos som blivit featured ligger även på musical.lys Instagramkonto där den fått över 1 miljon visningar.
En av deras videos som blivit featured ligger även på musical.lys Instagramkonto där den fått över 1 miljon visningar.

Publicerad: 08. januari 2017 10:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter
från Lokaltidningen

Startsidan just nu