FRÅGA: Hej! Jag undrar över det här med betänketid vid äktenskapsskillnad. Jag och min (ex-)make har nyligen själv ansökt om skilsmässa och vi är helt överens om detta. Vi har ett barn ihop och medvetna om att när barn finns med i bilden så ska äktenskapsskillnaden föregås av en betänketid på minst sex månader (och högst ett år). Självklart ska man inte ta lättvindigt på äktenskapet men frågan kvarstår dock varför vi är tvingade till betänketid när vi är helt på det klara med vad vi vill?
Säkert är det så att en del äktenskap inte upplösts pga betänketiden men vi är ju trots allt vuxna och borde kunna ta ansvar för våra egna beslut. Det känns i det närmaste som kränkande förmyndarfasoner att inte själv få bestämma huruvida jag ska skilja mig eller inte.
Jag och min (ex-)make har båda gått vidare med våra liv på olika håll och vill inte vända tillbaka. När båda är överens, hur kan vi då inte få bestämma själva (trots barn) att vi önskar omedelbar äktenskapsskillnad? Finns det verkligen inget man kan göra för att slippa denna betänketid?
Sofia
SVAR: Hej! Det är riktigt att en betänketid normalt ska löpa i samband med skilsmässa. Det finns vissa undantag från regeln om betänketid. I de fall då man levt åtskilda i mer än två år föregås inte skilsmässan av någon betänketid. Detta gäller oavsett om det finns barn under 16 år eller om det bara är den ena maken som vill skiljas. Det krävs dock att parterna styrker att man levt åtskilda genom ett särlevnadsintyg. Detta sker genom utdrag från folkbokföringen som administreras av Skatteverket. Det föreligger även vissa andra undantag som dock inte gör sig gällande i denna situation.
I Ert fall kommer dock betänketid att löpa kan jag förstå. Betänketiden räknas från den dag då den gemensamma ansökan om skilsmässa inkom till tingsrätten. Om det var en ensidig ansökan så börjar betänketiden löpa från den dag då den andra maken mottog delgivandet från tingsrätten.
När betänketiden har löpt ut är det viktigt att komma ihåg att inge fullföljdsansökan. Denna ansökan ska inges inom sex månader efter att betänketiden gått ut. Om inte en fullföljdsansökan görs inom sex månader avskriver tingsrätten målet och skilsmässan kommer inte till stånd. Då är det bara att börja om på nytt med ny skilsmässoansökan med betänketid som följd.
Syftet med betänketiden är att två makar ska ges möjlighet och tid att fundera på om skilsmässa är den bästa lösningen på den uppkomna situationen. Men reglerna om betänketid har även ett annat vidare syfte, nämligen att barn inte ska riskera att drabbas av förhastade beslut. Reglerna syftar alltså till att skapa ett skydd mot förhastade skilsmässor.
Mvh Johann Ravn
Vill du också ställa en fråga? Mejla till tema.redaktion@lokaltidningen.se alternativt posta din fråga till Lokaltidningen, Lilla Strandgatan 5b, 261 31 Landskrona. Skriv Fråga juristen i ämnesraden eller på kuvertet. Du kan också fråga via kommenterafältet nedan.
Publicerad: 14. mars 2011 03:00
Johann Ravn har lång erfarenhet som operativ jurist och chef för juridiska verksamheter. Han är expert i familjerätt och driver verksamhet vid byrån Familjejuristerna Ravn & Taylor. Johann besvarar frågor som rör familjerätt, till exempel om arv och testamente eller makars och sambors förhållanden. Du kan läsa mer om familjejuridik på www.ravntaylor.se