EFFEKT. Ford Focus RS har ett imponerande driv och det kan bli svårt att utnyttja motorns alla Newtonmeter, särskilt om det är snö och is under de drivande framhjulen. Foto: Ian Maasing
MOTOR. Jag ger mig! Ford Focus RS hör till de roligaste bilar, framförallt mätt i skoj per krona, som jag har provat. Den ser så fräck ut, särskilt testbilen i sin illgröna färg, den låter så potent både utan och innan, och den slinker som en supertrimmad, direktstyrd och småstötig gokart i och ur kurvor, åtminstone så länge däcken får ett hyggligt grepp.
Det fick jag chans att kolla på några tiotal kilometer barmarksväg. På en kurvig sommarväg kan Focus RS sannolikt haka av mången Porsche och Ferrari. Huvudparten av min testkörning sammanföll dock med den nya istiden varför de drivande framhjulen hade svårt att utnyttja motorns imponerande vridmoment (=drivkraft) trots att de var skodda med ordentliga dubbdäck.
Vilt spinnande Bilen blev därför något av en buse på det hala underlaget. Antispinnsystemet reglerade ibland ned motorpådraget så pass mycket att dieseldrivna familjevagnar kom i kapp på testbanans ishala kurvor. Men ibland fick elektroniken för sig att inte alls dra ned motorpådraget varför Focus RS gled rakt fram i kurvorna med vilt spinnande framhjul. Det hjälper inte att bilen har en mekaniskt verkande differentialspärr. Och antisladdsystemet ESP hade ingen som helst verkan på ishalka!
Men varför har Ford inte försett Focus RS med fyrhjulsdrivning? Jag gissar att en fyrhjulsdrivning som ska klara av ett vridmoment på hela 440 Newtonmeter blir för dyr och tung. Och på riktigt hala underlag är fyrhjulsdrivningen inte till så mycket hjälp, om nu bilen inte har smala rallydäck med massor av långt utstickande dubbar, alltså däck som man absolut inte får använda i vanlig trafik.
Utan hejd Medan övriga Focus-modeller har en vanlig framhjulsupphängning med fjäderben (MacPherson-upphängning) har RS en modifierad och förstärkt upphängning. Det gör bland annat att bilen inte drar snett vid kraftiga gaspådrag. Motorn, en rejält trimmad version av den femcylindriga, turboöverladdade bensinmotor från Volvo, har den rätta karaktären. Den inte bara låter potent, med avgasknallar vid gasuppsläpp, utan reagerar med rejäl kraft från låga 2300 varv/minut och fortsätter utan hejd upp tilldrygt 6500 varv/minut. Man behöver faktiskt inte vispa runt så mycket med växelspaken för att få ett rejält driv. Kör man så hamnar dock bensinförbrukningen en bra bit över deklarationens 0,94 liter milen. För min del blev det mellan 1,1 och 1,2 liter milen.
DESIGN. Ford Focus RS ser fartfylld ut inte bara framifrån utan även bakifrån med sin rejäla spoilervinge upptill och sin svartmålade diffusor med två grova avgasrör nedtill. Foto: Ian Maasing
KOMFORT. Föraren kommer ganska lätt ner i sin sportstol från Recaro som ger ett gott stöd vid vilda övningar. Men varför har stolen ingen enkel höjdinställning och varför är det så mycket billigt glitter på instrumentpanel och ratt? Foto: Ian Maasing
Iva Maasing
Ford Focus RS
Tillverkad i: Tyskland. Typ: 3 dörrars 4 pers kombisedan. Mått/Vikt: längd 440 cm bredd 184 cm, höjd 150 cm axelavstånd 264 cm, tank 62 l tjänstevikt fr 1468 kg. Motor: 5 cyl turbo 2522 cc, effekt 305 hk/224 kW, vridmoment 440 Nm–2300 r/m. Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6 växlar. Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk. Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 12,2 m. Bränsleförbrukning: 9,4 l/100 km vid bl körning. CO2: 225 g/km. Prestanda: 263 km/h, 0-100 km/h 5,9 sek. Fordonsskatt: 2 235 kr. Pris: fr 310 900 kr. Testbilens pris: 322 100 kr.