Nina Skoglund, till vänster i bild, och Natalie Nyman på plats för sopplunch som sker på torsdagar. Foto: Joel Winqvist
Nina Skoglund, till vänster i bild, och Natalie Nyman på plats för sopplunch som sker på torsdagar. Foto: Joel Winqvist
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

En portion omtag på Oxhallens meny

Verksamheten tappade utställare under hösten men satsar nytt





HELSINGBORG. En plats för helsingborgare att mötas på och en möjlighet för matproducenter att komma in till stan. Oxhallen fick snabbt en nystartseffekt men under fjolåret tappade man fart och satsningen ifrågasattes. Nu görs ett ordentligt omtag.

Det är torsdag och hög tid för lunch. Det ryker ur de djupa tallrikarna som det serveras soppa i. Ljudnivån inne i Oxhallens lokaler på Bredgatan, mitt emot Rönnowskaskolan, höjs i takt med att fler lunchsugna besökare hittar hit.

Nina Skoglund har hittat hit förr. Ibland för att titta på loppisen i lokalerna, ibland för quizkvällar och för matmarknaden på lördagar.

– Jag tycker att stämningen i lokalen är mysig, säger hon. Dessutom bor hon på Söder och har nära hit.

– Det är perfekt, säger hon.

Hon har begett sig hit ihop med Birgitta och Natalie Nyman. Den förre ser en stor fördel mot att vara i city.

– Det är lättare att parkera här än mitt i stan, tycker Birgitta.


Att föra samman industriområdet i söder med city och erbjuda helsingborgarna en mötesplats i den här delen av stan var ett av målen med att starta upp Oxhallen, som nu har varit igång i drygt ett och ett halvt år. En annan var att erbjuda småskaliga matproducenter en scen i stan att verka på, och öppna upp för olika event och att företag skulle kunna hyra in sig.

Matmarknaden på lördagar sågs direkt som en huvudingrediens i Oxhallsgrytan. Och den puttrade på bra i inledningen.

– Vi kände av en rejäl nystartseffekt i början, berättar Mikael Sandström, eventkoordinator på Oxhallen och Helsingborgs bryggeri, som äger och driver Oxhallen.

Men under 2016, främst andra halvåret, tappade anrättningen temperatur i samma veva som matproducenter hoppade av och få blev kvar.

– Vi tappade fart, säger han. En delförklaring, menar han, är att Oxhallen hade svårt att locka tillbaka producenter efter de hektiska sommarmånader som innehåller massvis med matmarknader i landet.

– Vi hade också stort fokus på oktoberfest och julgillet. Matmarknaden fick mindre uppmärksamhet, säger han och förklarar hela konceptet ifrågasattes ett tag.

Catharina Engholm är en av handlarna som brukar ställa ut på matmarknaden. Hon känner av en viss typ av pånyttfödelse men hoppas att fler handlare hittar hit.
Catharina Engholm är en av handlarna som brukar ställa ut på matmarknaden. Hon känner av en viss typ av pånyttfödelse men hoppas att fler handlare hittar hit.

Fler aktörer nu

Nu ska matmarknaden gå en ny vår till mötes. Ett rejält omtag sker, och det börjar redan synas, tycker han.

– Vi har fler handlare nu. Och kan vi locka hit ännu fler räknar vi med att kunna fylla ut mer.

Nya aktörer, nya idéer, flera olika verksamheter. Tongångarna är positiva i omstartstider.

– Det känns positivt. Vi har fler aktörer nu, och man pushar varandra, menar Anna Nyman som jobbar på bryggeriet och ansvarar för loppisarna.

– Oxhallen är mycket förknippad med marknaden, men det finns så mycket annat också, poängterar hon.

Anna Nyman och Mikael Sandström pratar framtid i hallen.
Anna Nyman och Mikael Sandström pratar framtid i hallen.

Målet: aktiviteter hela veckan lång

Målet är att det om några år ska vara fullt med aktiviteter under veckans alla dagar. Och i det kortare perspektivet, till våren, hoppas man kunna anordna större arrangemang utomhus, precis vid husknuten. Men då krävs att utemiljön vädersäkras ordentligt.

Dunkers, Fredriksdal, Sofiero... Helsingborg har många lockelser. Men Oxhallen har en viktig funktion att fylla, menar Mikael Sandström.

– Det är ett eget format. Det är unikt, och med unika lokaler.

Marie Ebbinger och Cina Widlund är eventansvariga på Oxhallen. De tror mycket på sociala medier och mun-till-mun-metoden för att locka fler besökare.
Marie Ebbinger och Cina Widlund är eventansvariga på Oxhallen. De tror mycket på sociala medier och mun-till-mun-metoden för att locka fler besökare.

Publicerad: 17. februari 2017 09:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter
från Lokaltidningen

Startsidan just nu