FRÅGA: Jag har som särkullbarn nyligen fått ett arv efter min far. Min andel uppgick till en femtedel av skiftestillgången på 106 664 kr, det vill säga 21.332:80. Jag fick ut min arvslott i form av fondandelar till detta värde.
När jag direkt efter arvsskiftet gick till banken för att lösa in fondandelarna, fick jag veta att jag måste betala skatt för värdeökningen från och med det datum min far köpte fondandelarna (värdeökningen uppgår till 8.289:75).
Är det riktigt? Kan man verkligen ärva en latent skatteskuld? Borde det inte vara så att jag endast betalar skatt för värdeökningen från och med den dag arvet trädde i kraft och fram till försäljningsdatumet, och dödsboet för värdeökningen från och med inköpsdatum och fram till arvsskiftet? Om det är som banken säger, har jag ju i praktiken fått ett mindre arv än en femtedel av tillgångarna.
Ska inte det man ärver vara skattat och klart? Det finns ju numera inget som heter arvsskatt vad jag vet.
Mycket tacksam för svar!
Birger
SVAR: Hej Birger! Du har erhållit arv efter Din far och vid lottläggningen tillskiftats fondandelar. Arv är inkomstskattemässigt vad man kallar ett benefikt fång. Detta innebär att den så kallade kontinuitetsprincipen gäller där Du inträder i förre ägarens skattemässiga situation och övertar således dennes anskaffningskostnader.
I Ditt fall har det skett en värdeökning på de fondandelar Du erhållit i arv och det belöper en latent skatteskuld på egendomen i fråga och ska beskattas vid en försäljning. Banken har således rätt när de lämnat information om vad som händer vid en försäljning när det gäller kapitalvinstbeskattningen.
Vad som eventuellt man skulle kunna ha synpunkter på i arvskiftet är vilken annan typ av egendom som fördelats i arvskiftet. Detta framgår dock inte av Din fråga.
Om det exempelvis förhåller sig så att en delägare har erhållit bankmedel om 106 664 kronor, det vill säga egendom som inte är belastad med latent skulder, och Du har tillskiftats fondandelar till samma belopp, dock belastad med aktuell latent skatteskuld menar jag att skiftesmannen gjort det väl enkelt för sig.
Utgångspunkten är att i sådana situationer räkna av den latenta skatteskulden först så att den beaktas när tillgången åsätts ett skiftesvärde. Det är ju viktigt att delägarna erhåller lika mycket beloppsmässigt i förhållande till deras respektive andelsägande i dödsboet.
Ett arvskifte är dock ett privat avtal där man inte är bunden av att vissa värden. Det är således möjligt att åsätta en fastighet taxeringsvärde som skiftesvärde så länge delägarna är överens om detta.
Hoppas att Du fått svar på Din fråga.
Johann Ravn
Vill du också ställa en fråga? Mejla till tema.redaktion@lokaltidningen.se alternativt posta din fråga till Lokaltidningen, Lilla Strandgatan 5b, 261 31 Landskrona. Skriv Fråga juristen i ämnesraden eller på kuvertet. Du kan också fråga via kommenterafältet här på webben.
Jurist Johann Ravn svarar på frågor från Lokaltidningens läsare. Foto: Sarah Bernshed
Publicerad: 07. april 2011 17:00