) Ferrari 812 Superfast har den klassiska sportvagnens uppbyggnad med motorn, en 800-hästkrafters V-tolva, under den långa motorhuven och via en kort kardanaxel drivande bakhjulen. Foto: Ferrari
) Ferrari 812 Superfast har den klassiska sportvagnens uppbyggnad med motorn, en 800-hästkrafters V-tolva, under den långa motorhuven och via en kort kardanaxel drivande bakhjulen. Foto: Ferrari
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Genève-nytt: Ferrari 812 Superfast

Ian Maasing

BILNYTT. Drömmer du om en riktigt häftig bil som syn- och hörbarligen skiljer sig från de övriga 4,7 miljoner bilarna i Sverige? Och du därtill har upp emot fyra miljoner kronor att spendera!

Då är det dags att skriva kontrakt på nya Ferrari 812 Superfast som premiärvisades på bilsalongen i Genève i början på mars. Ingen annan supersportvagn har så slankeleganta men samtidigt dynamiska linjer.

Bugatti Chiron är alldeles för bullig och dyr, Lamborghini Aventador för kantig, Nissan GT-R för lastbilsgrov och för prisbillig i det här exklusiva gänget fast den kör ifrån de flesta, och Porsche 911 Turbo för vanlig.

Linjerna på nya Ferrari har inte enbart med utseendet att göra utan är i hög grad funktionella. Ta exempelvis karossidornas bågformade veck som riktar den förbiströmmande fartvinden uppåt så att bilen pressas allt hårdare mot vägbanan ju snabbare den går. Någon stor och ful spoiler bakpå karossen behövs därför inte. Karossen och den underliggande, bärande stommen är av aluminium varför bilen väger knappa 1525 kg otankad.

Nya 812 Superfast är den motorstarkaste och snabbaste av alla på vanliga vägar körbara Ferrari, bortsett från några specialmodeller med mittmotor. Under dess långa motorhuv finns en ny 6,5-liters V12-motor som levererar 800 hästkrafter vid 8500 varv per minut och vridmomentet 718 Newtonmeter vid 7000 varv per minut.

Motorn slukar dessutom 1,49 liter bensin per mil blandad körning enligt det snälla Europa-körprogrammet. Vid normal körning ute i verklig trafik blir nog förbrukningen markant högre. För att inte tala om hur hög den blir när du utnyttjar bilens otroliga fartresurser.

Med hjälp av en sjuväxlad, automatiserad växellåda med dubbla kopplingar kan du hålla motorn tjutande vid dessa höga varvtal när du ska slå varvrekordet på din favoritracerbana. Elektroniska stabiliseringssystem ser till att din miljondyra drömbil inte försvinner ut i terrängen.

Den strömlinjeformade och lättbyggda tvåsittsaren accelererar från 0 till 100 km/h på 2,9 sekunder och 0-200 km/h klaras av på 7,9 sekunder. Toppfarten ligger på 340 kilometer i timmen.


Publicerad: 25. mars 2017 11:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter
från Lokaltidningen

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa