“Jag heter Louise Edenklint och är beteendevetare med en kandidatexamen i psykologi. Jag arbetar som lärare med undervisning i svenska för nyanlända. På fritiden engagerar jag mig i Röda korset som volontär, bland annat driver jag ett språkcafé för nyanlända. Jag är uppvuxen i Hässleholm och bor numera i Kristianstad.
“Jag heter Louise Edenklint och är beteendevetare med en kandidatexamen i psykologi. Jag arbetar som lärare med undervisning i svenska för nyanlända. På fritiden engagerar jag mig i Röda korset som volontär, bland annat driver jag ett språkcafé för nyanlända. Jag är uppvuxen i Hässleholm och bor numera i Kristianstad." Foto: Paola Nordgren
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Läsarskribent Louise Edenklint: "Den ideala ledaren hittar balans"


LEDARSKAP. I helgen deltog jag och två andra frivilliga i en utbildning anordnad av Röda Korsets Ungdomsförbund. Temat för utbildningen var ledarskap och diskussioner fördes om hur en bra ledare bör vara. Ordet ledare kan ha olika betydelser och associeras till flertalet olika saker. Många kopplar automatiskt ihop ordet ledare med ordet chef. Men faktum är att vi alla är ledare på något sätt. En lärare är en typ av ledare och en förälder leder sitt barn in i vuxenlivet. En god vän kan leda oss vid svåra livsval.

Man kan dela in ledare och deras sätt att leda i olika grupper. Exempelvis kan en ledare vara auktoritär eller coachande. Precis som att det finns fördelar med varje ledartyp, finns det också nackdelar. En mycket auktoritär ledare ser sällan individerna hen leder medan en ledare som fokuserar för mycket på coachande kan tappa riktningen för gruppen. Olika personer föredrar också olika typer av ledare. Den ideala ledaren lyckas hitta en balans som fungerar för alla.

Själv är jag bland annat frivilligledare för ett språkcafé, men jag ogillar ordet ledare. Det ger mig bilden av att jag går först och att alla andra går efter utan att ha något att säga till om. Om jag hade fått bestämma hade jag hellre infört ordet ”samlare”. Jag samlar gruppen för att sedan tillsammans med övriga bestämma vad nästa steg blir. När vi sedan rör oss i en riktning går vi tillsammans mot målet som vi gemensamt satt upp. Eller som en av mina elever uttryckte det på whiteboarden häromdagen: ”Tillsammans ska vi lära svenska med Lueis”

LOUISE EDENKLINT


Publicerad: 06. december 2016 14:00
¨
Läs också:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter
från Lokaltidningen

Startsidan just nu