HUMOR. Förändring är alltid något bra tror vi. Svenskarna är ett ängsligt folk och vi är programmerade att snabbt plocka upp trender. Ibland går det överstyr, som när vi inreder. Henrik Schyffert och Fredrik Lindström tar upp problematiken i föreställningen ”Ljust & Fräscht”.
- När saker och ting går för långt blir en fondtapet det viktigaste i världen, säger Henrik Schyffert.
I drygt ett år har Henrik och Fredrik spelat föreställningen som nu lämnar Stockholm för turné.
- Det började med att vi hade en idé om att göra något ihop. Samtidigt letade vi båda lägenhet och det räckte att slå upp en tidning och läsa bostadsannonserna för att förstå att det kunde bli roligt.
Henrik själv erkänner att han själv är en del av det problemet som föreställningen kretsar kring.
- Jag har inget kvar från min uppväxt som färgade glasbord eller glasdelfiner men det hade varit roligt och lite coolt att ha det nu. Jag förkastade det totalt. Jag har gått in stenhårt och varit minimalist, jag ville ha det ljus och fräscht.
Tyngre än IttalaSvenskar har, enligt Henrik, alltid varit snabba med att haka på trender.
- Sverige gick från att vara ett väldigt fattig land till väldigt rikt så där ifrån kommer vår inställning till att förändring är något bra. Vi lägger med glädje upp 5 000 spänn för en ny telefon som är exakt likadan som den förra modellen. När det kommer till inredning börjar vi med några Ittala-glas för att sen gå över till tyngre grejer.
Trender har kommit och gått men nu ska alla vara individuella.
- När jag gick i skolan och någon hade en väska från Salomon skulle alla ha det dagen efter. Likadant med jeans från Gul och Blå, men nu finns det inget mode, alla klär sig som de vill.
- Alla går omkring som egna varumärken och vill signalera något i Reinfeldts Sverige. Ta mat till exempel. Står du hemma och gnider en fårbog med rosmarin, som Per Morberg, säger det att du tar dig tid och är manlig samtidigt som du är sensuell. Förr skickade vårt arbete en tydlig signal men det går inte längre eftersom vi knappt fattar vad folk håller på med när de säger att de gör webbaserade plattformar i ett appsystem.
Lagom unikHur vi bor har ersatt det vi kunde signalera med vårt jobb.
- Kommer du hem till någon och det hänger en skjuten elefant på väggen så fattar du direkt hur personen är.
Vi svenskar vill vara individuella men att gå för långt är inget för svensken.
- Vi vill vara lagom unika vilket är som att gå och lägga sig och sova och vara vaken på en gång. Du kan inte vara för tokig när det kommer till inredning, ingen lägger hö i hela lägenheten för det hade bara betraktats som tokigt och inte exklusivt. Balansgången är väldigt svår, det är inte som förr när du enkelt kunde köpa statussymboler som ett paraplyställ gjort av en elefantfot. Nu blir det istället en Lulu Carter-värld, självständig men ointressant.
Henrik Schyffert om:
...toppar i karriären:
- Vändpunkterna är alltid höjdpunkterna och en sådan var när jag stod på scen första gången med Killinggänget på Berns. En annan var när jag gjorde the 90's-föreställningen om mig själv. ”Torsk på Tallin”-filmen hör också till höjdarna.
...Botten då?
- Det bästa är att det som går dåligt inte biter sig kvar men om du nu tvingar mig ned längs memory lane så gjorde jag en talkshow i Kanal 5 som hette ”Veckan Nyheter” som inte blev något att ha. Jag regisserade en krogshow med den salige Lasse Brandeby och Claes Malmberg som inte gick bra och sen har jag gjort diverse rockbandsgrejor. Fast grejen är att i det här jobbet kan du alltid hitta på nytt och det är det som är det bästa.
Ängsliga svenskar som inreder i all oändlighet. Fredrik Lindström och Henrik Schyffert tar en närmare koll. Foto: Mats Bäcker
Publicerad: 02. januari 2012 00:18